Community service as a strategy for strengthening the values of the future engineer

Authors

Keywords:

community service, values, learning–service

Abstract

Training in values ​​constitutes a fundamental aspect of university education, because they represent a guide for the being and work of students, during their interaction with the environment, thus allowing the interrelationship between university and society to be fostered. Hence, the same students from the last academic periods must comply with Community Service, where they apply the knowledge acquired during their academic training, applying the service-learning methodology for the construction of a project that responds to the community situation or need. . In attention, the general objective is to analyze community service as a strategy to strengthen the values ​​in future production engineers, belonging to the Deanery of Sciences and Technology of the Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado, using documentary review to then carry out a critical analysis. of the exposed theme. It is concluded that community service constitutes a strategy that allows the strengthening of values ​​in students, among which there is cooperation, solidarity, honesty, commitment, indignation, responsibility, justice, promoting the ethics of involvement, which will allow improve your performance in the work and personal field, forming a person who is empathetic to society's problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Caracas, Venezuela (6) Editorial Episteme.

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. (2.005). Ley de Servicio Comunitario del Estudiante de Educación Superior. Gaceta Oficial Nº 38.272 del 14 de septiembre de 2005. http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/facultad_humanidades/ebibliotecologia_archivologia/Documentos/Servicio_Comunitario/ley_del_servicio_comunitario.pdf

Baena, G. (2017). Metodología de la Investigación, serie integral por competencias. 3a. ed. México: Grupo Editorial Patria.

Colegio de Ingenieros de Venezuela (s/f). Código de Ética Profesional. https://www.civ.net.ve/uploaded_pdf/cep.pdf

García. F. (2007). ¿Qué es la ingeniería de producción? Revista Compendium UCLA, 18. pp. 91–104. http://www.ucla.edu.ve/dac/compendium/revista18/06_FGarcia.pdf

Guerra, E. (2019). ¿Qué es el Aprendizaje-Servicio? Blog en línea de Institute for the Future of Education. Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/que-es-el-aprendizaje-servicio/#:~:text=El%20aprendizaje%2Dservicio%20es%20una%20metodolog%C3%ADa%20innovadora%20que%20f%C3%A1cilmente%20se,construyendo%20ciudadan%C3%ADa%2C%20empat%C3%ADa%20e%20inclusi%C3%B3n.

Guevara, C. (2017). Servicio comunitario, aprendizaje-servicio y formación social: claves para la construcción de espacios transformativos universitarios. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social. 12(23). Pp. 124-149. Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín. Depósito Legal: PPI200802ZU2980 / ISSN: 1856-9331. http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/714

Medina, R. (2016). El aprendizaje-servicio: una metodología para la innovación educativa. Revista CONVIVES Revista Digital. (16). Pp. 20-26. https://drive.google.com/file/d/0BwmG_rAXpAZfQzFoZzJsQmx3VGM/view?resourcekey=0-fqaSP2ijv61Zr6mvRUObig

Palella, S. y Martins, F. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas, Venezuela: FEDUPEL, Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Puig. J. (2016). Aprendizaje-servicio y educación en valores. Revista CONVIVES Revista Digital. (16). Pp. 12-19. https://drive.google.com/file/d/0BwmG_rAXpAZfQzFoZzJsQmx3VGM/view?resourcekey=0-fqaSP2ijv61Zr6mvRUObig

Tamayo y Tamayo, M. (2003). El Proceso de la Investigación Científica. Incluye Evaluación y Administración de Proyectos de Investigación. Limusa Noriega Editores. (4) México.

Tapia, M., González, A. y Elicegui, P. (2004). Aprendizaje y servicio solidario en las escuelas argentinas: Una visión descriptiva a partir de las experiencias presentadas al Premio Presidencial Escuelas Solidarias (2000-2001). Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio, Buenos Aires. Argentina. http://www.ucv.ve/uploads/media/Aprendizaje-Servicio_en_las_escuelas_argentinas.PDF

Terán, C. y Araujo, W. (2016). El servicio comunitario, una mirada teórica. Artículo Arbitrado - Registro nº:295-14548 - ppi. BA2016000002. Revista Scientific. 1(2). pp. 54/74. ISSN: 2542-2987. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/scientific/v1n2/art05.pdf

Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado (2023). Filosofía de Gestión UCLA 2024-2029. Aprobada en Consejo Universitario Sesión Ordinaria 3323. http://www.ucla.edu.ve/Planificacion/documentos/FilosofiaGestionUCLA2024-2029.pdf

Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado. Servicio Comunitario del Estudiante Universitario. Formatos de Acreditación. Página Oficial. http://www.ucla.edu.ve/viacadem/comunitario/formatos.htm

Published

2024-12-06

How to Cite

Polleri Loyola, G. P. (2024). Community service as a strategy for strengthening the values of the future engineer. Revista Honoris Causa, 16(2), 92–110. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/491

Issue

Section

Scientific articles