Community service as a strategy for strengthening the values of the future engineer
Keywords:
community service, values, learning–serviceAbstract
Training in values constitutes a fundamental aspect of university education, because they represent a guide for the being and work of students, during their interaction with the environment, thus allowing the interrelationship between university and society to be fostered. Hence, the same students from the last academic periods must comply with Community Service, where they apply the knowledge acquired during their academic training, applying the service-learning methodology for the construction of a project that responds to the community situation or need. . In attention, the general objective is to analyze community service as a strategy to strengthen the values in future production engineers, belonging to the Deanery of Sciences and Technology of the Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado, using documentary review to then carry out a critical analysis. of the exposed theme. It is concluded that community service constitutes a strategy that allows the strengthening of values in students, among which there is cooperation, solidarity, honesty, commitment, indignation, responsibility, justice, promoting the ethics of involvement, which will allow improve your performance in the work and personal field, forming a person who is empathetic to society's problems.
Downloads
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Caracas, Venezuela (6) Editorial Episteme.
Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. (2.005). Ley de Servicio Comunitario del Estudiante de Educación Superior. Gaceta Oficial Nº 38.272 del 14 de septiembre de 2005. http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/facultad_humanidades/ebibliotecologia_archivologia/Documentos/Servicio_Comunitario/ley_del_servicio_comunitario.pdf
Baena, G. (2017). Metodología de la Investigación, serie integral por competencias. 3a. ed. México: Grupo Editorial Patria.
Colegio de Ingenieros de Venezuela (s/f). Código de Ética Profesional. https://www.civ.net.ve/uploaded_pdf/cep.pdf
García. F. (2007). ¿Qué es la ingeniería de producción? Revista Compendium UCLA, 18. pp. 91–104. http://www.ucla.edu.ve/dac/compendium/revista18/06_FGarcia.pdf
Guerra, E. (2019). ¿Qué es el Aprendizaje-Servicio? Blog en línea de Institute for the Future of Education. Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/que-es-el-aprendizaje-servicio/#:~:text=El%20aprendizaje%2Dservicio%20es%20una%20metodolog%C3%ADa%20innovadora%20que%20f%C3%A1cilmente%20se,construyendo%20ciudadan%C3%ADa%2C%20empat%C3%ADa%20e%20inclusi%C3%B3n.
Guevara, C. (2017). Servicio comunitario, aprendizaje-servicio y formación social: claves para la construcción de espacios transformativos universitarios. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social. 12(23). Pp. 124-149. Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín. Depósito Legal: PPI200802ZU2980 / ISSN: 1856-9331. http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/714
Medina, R. (2016). El aprendizaje-servicio: una metodología para la innovación educativa. Revista CONVIVES Revista Digital. (16). Pp. 20-26. https://drive.google.com/file/d/0BwmG_rAXpAZfQzFoZzJsQmx3VGM/view?resourcekey=0-fqaSP2ijv61Zr6mvRUObig
Palella, S. y Martins, F. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas, Venezuela: FEDUPEL, Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Puig. J. (2016). Aprendizaje-servicio y educación en valores. Revista CONVIVES Revista Digital. (16). Pp. 12-19. https://drive.google.com/file/d/0BwmG_rAXpAZfQzFoZzJsQmx3VGM/view?resourcekey=0-fqaSP2ijv61Zr6mvRUObig
Tamayo y Tamayo, M. (2003). El Proceso de la Investigación Científica. Incluye Evaluación y Administración de Proyectos de Investigación. Limusa Noriega Editores. (4) México.
Tapia, M., González, A. y Elicegui, P. (2004). Aprendizaje y servicio solidario en las escuelas argentinas: Una visión descriptiva a partir de las experiencias presentadas al Premio Presidencial Escuelas Solidarias (2000-2001). Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio, Buenos Aires. Argentina. http://www.ucv.ve/uploads/media/Aprendizaje-Servicio_en_las_escuelas_argentinas.PDF
Terán, C. y Araujo, W. (2016). El servicio comunitario, una mirada teórica. Artículo Arbitrado - Registro nº:295-14548 - ppi. BA2016000002. Revista Scientific. 1(2). pp. 54/74. ISSN: 2542-2987. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/scientific/v1n2/art05.pdf
Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado (2023). Filosofía de Gestión UCLA 2024-2029. Aprobada en Consejo Universitario Sesión Ordinaria 3323. http://www.ucla.edu.ve/Planificacion/documentos/FilosofiaGestionUCLA2024-2029.pdf
Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado. Servicio Comunitario del Estudiante Universitario. Formatos de Acreditación. Página Oficial. http://www.ucla.edu.ve/viacadem/comunitario/formatos.htm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gianella Paola Polleri Loyola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.