Community participation

Consideration from a university experience

Authors

Keywords:

leadership, community involvement, communities, education, extension

Abstract

This article has the intention of referencing an experience in communities located in Cabudare, in the municipality of Palavecino Lara state, Venezuela. The interest in the subject of community participation arises from our university work, in the area of extension, which involves building a permanent interaction with the communities and in that transit the needs of these numerous social groups are noted. One of the important aspects, among others of great relevance for the achievement of purposes at the community level is community participation and we believe that the university, through the substantive function of extension, has the mission to link with the communities around it, with the intention of contributing through training and learning in the construction of transformational community leaderships that tend towards resilience and sustainability. Key aspects related to participation such as: education, transformational leadership, resilient and sustainable communities were analyzed and discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Reina Mercedes Villavicencio de Aular, Universidad Centrooccidental Lisandro Alvarado (UCLA)

MSc. en Planificación Administrativa. Especialista en Extensión Universitaria. Lcda. en Educación. Doctorante en Ciencias de la Educación. Docente Investigadora Universitaria.

References

Almeida, E. y Gómez, N. (2020). La sensibilidad personal y la valentía comunitaria. Psicología Social comunitaria y desarrollo Humano. Consejo de Ciencia y Tecnología de Puebla. (CONCYTEP). Secretaría de Educación. Gobierno de Puebla. México. https://repositorio.iberopuebla.mx/bitstream/handle/20.500.11777/4949/Libro%20Psicologi%CC%81a%20Comunitaria%20WEB%2007072020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bass, B. M. y Riggio, R. E. (2005). Transformational leadership. Psycology Press. 2nd edition. New York. https://doi.org/10.4324/9781410617095

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. Informe a la UNESCO. Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Editorial Santillana Unesco.

Echeverría, R. (1994). Ontología del Lenguaje. Dolmen Ediciones.

Navarro, S. (2004). Redes Sociales y Construcción Comunitaria. Creando con-textos para una acción social ecológica. CCS editorial

Marchioni, M. (2001). Comunidad, Participación y Desarrollo. Teoría y Metodología de la Investigación Comunitaria. Editorial Popular S. A

Montero, M. (2004). Introducción a la Psicología Comunitaria. Desarrollo, Conceptos y Procesos. Editorial Paidós.

Montero, M. (2006). Hacer para Transformar. El método de la Psicología Comunitaria. Editorial Paidós.

Morin, E. (2006). Introducción al Pensamiento complejo. Editorial GEDISA

Published

2025-06-25

How to Cite

Villavicencio de Aular, R. M. (2025). Community participation: Consideration from a university experience. Revista Honoris Causa, 17(1), 137–149. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/509