Transformation of university academic management in Venezuela
The potential of artificial intelligence as a strategic resource
Keywords:
transformation, university academic management, artificial intelligence, administrative efficiency, strategic resourcesAbstract
The transformation of university academic management in Venezuela through the application of Artificial Intelligence is centered on the idea that AI is not just another technological tool, but a key strategic resource that can fundamentally redesign academic management. In this regard, the study’s general purpose was to interpret how artificial intelligence can transform university academic management in Venezuela. Methodologically, the study adopted an interpretive paradigm and a hermeneutic phenomenological method. It is important to note that the key informants were three (03) individuals, including university professors and academic staff from various Venezuelan universities. To gather their experiences regarding the phenomenon under study, in-depth interviews were used as the primary technique, structured around eight (08) open-ended questions related to the categories of analysis. It was concluded that artificial intelligence in the university is not, in essence, merely a conversation about technology; rather, it is a discussion about the future of education, particularly the type of professionals one wishes to train, as well as the role of knowledge in society and, ultimately, the kind of country one aspires to build.
Downloads
References
Adell, J., Llopis, M. Á., & Esteve, F. (2021). La inteligencia artificial en educación: Desafíos y oportunidades. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 9-27. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29007
Cabero-Almenara, J. (2021). Las tecnologías de la información y comunicación en la educación: Retos y posibilidades. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65). https://doi.org/10.6018/red.449711
Cisneros Zumba, N. B., Valladares Cisneros, M. G., Venegas Quintana, O., & Chala Jaramillo, F. J. (2025). Uso de inteligencia artificial en la gestión académica y administrativa para el fortalecimiento institucional en la educación superior: evolución e innovación digital. Revista Social Fronteriza, 5(2), e–691.
Davenport, T. H., & Ronanki, R. (2018). Artificial intelligence for the real world. Harvard Business Review, 96(1), 74-89.
EduRank. (2025). Artificial Intelligence (AI) in Venezuela: Best universities ranked.
Faneite, S. F. A., & de Franco, M. F. (2024). Inteligencia artificial como mecanismo para mejorar la gestión educativa universitaria. Revista de ciencias sociales, 30(3), 583-597.
Fundación CYD. (2025). Inteligencia artificial y universidad: Uso y percepción de la IA en el entorno universitario. Fundación CYD. https://www.fundacioncyd.org/wp-content/uploads/2025/05/PUBLICACION-Inteligencia-Artificial-y-universidad-8MAI.pdf
Gago, D. O., Chumbiauca, L. E. T., Mencia-Sánchez, N., & Rivera-Casavilca, R. (2025). Uso de la inteligencia artificial como recurso para potenciar las competencias investigativas y el pensamiento crítico en la educación superior. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 23. 290-297.
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2021). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 22, e25860. https://doi.org/10.14201/eks.25860
González, R. L., Martinell, A. R., & Escobar, A. D. O. (Eds.). (2025). Innovación en la Educación Superior. Transdigital.
Ministerio del Poder Popular para Educación Universitaria. (2024). Estadísticas del Sistema de Educación Universitaria Venezolana.
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., & Garro-Aburto, L. L. (2020). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 8(2), e374. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.374
Orta, R. (2025). El aprendizaje sobre inteligencia artificial en el pensum escolar venezolano. Raymond Orta Blog. https://raymondorta.com/el-aprendizaje-sobre-inteligencia-artificial-en-el-pensum-escolar-venezolano/
Peña Zerpa, C. A., & Peña Zerpa, M. Y. (2024). La investigación sobre IA en cuatro universidades venezolanas. Educere: Revista Venezolana de Educación, (89), 7–19.
Russell, S. J., & Norvig, P. (2020). Artificial Intelligence: A Modern Approach (4th Ed.). Pearson.
Saavedra, E. M. L. (2024). La inteligencia artificial (IA) en la educación universitaria. Retos para docentes de UNAN-Managua/CUR Estelí en su aprovechamiento para facilitar procesos de aprendizaje. Revista Científica Estelí, 55-71.
UNESCO. (2022). Inteligencia Artificial y Educación: Guía para los responsables de las políticas. UNESCO Publishing.
Zhai, X., Chu, X., Chai, C. S., Jong, M. S. Y., Istenic, A., Spector, M., Liu, J.-B., Yuan, J., & Li, Y. (2021). A review of artificial intelligence (AI) in education from 2010 to 2020. Complexity, 2021, Article 8812542. https://doi.org/10.1155/2021/8812542
Zumba, N. B. C., Cisneros, M. G. V., Quintana, O. V., & Jaramillo, F. J. C. (2025). Uso de inteligencia artificial en la gestión académica y administrativa para el fortalecimiento institucional en la educación superior: evolución e innovación digital. Revista Social Fronteriza, 5(2).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Valentino Raffaele Crocetta Yanuario

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















