Venezuelan university transformation in the 21st century

A liberating pedagogical vision

Authors

Keywords:

transformations, higher education, liberating pedagogy

Abstract

University institutions, both in Venezuela and globally, face the urgent demand for social relevance and popular participation as pillars of resistance against the covert forms of neocolonialism and the growing commercialization of education. Based on this premise, the present essay aims to propose a set of theoretical postulates, grounded in the pedagogical proposals of Paulo Freire and Enrique Dussel, that contribute to catalyzing the transformation of Venezuelan universities in the 21st century. Methodologically, the study is configured as a qualitative documentary research, which, from an ontological perspective, allows for embracing hermeneutic and critical approaches for the development of the analysis. As a final reflection, the realization of university transformation in Venezuela, in line with the nation's project outlined in the 1999 Constitution, is based on the construction of categories derived from pedagogical contributions by Paulo Freire and Enrique Dussel. This theoretical foundation provides the necessary coherence to support state policies on University Education aimed at overcoming inequity, irrelevance, and low quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jonnathan Olivares Bejarano, Post doctorado UCV

Sacerdote Católico. Lcdo. En Filosofía y Teología. MSc. en Ecología del Desarrollo Humano. Doctor en Filosofía y en Teología. Baccalaureato Eclesiástico en Teología. Cursando postdoctorados en Investigación Educativa, en Filosofía y Ciencias de la Educación.

References

Bonilla, L. (2012). (Comp.). Colección por la Transformación Universitaria. Caracas: Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria y Centro Internacional Miranda.

Castellanos, M. (2002). Proposiciones Para La Transformación De La Educación Superior En Venezuela, www.dict.uh.cu/Revistas/Educ_Sup/032002/Art010302.pdf

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial Nº 36.860. [diciembre 30, 1999].

Dussel, E et al (2009). Pensar decolonial. Caracas, Venezuela: UBV: La Urbana.

Dussel, E. (2009). La historia social de América Latina y el origen de la teología de la liberación. La teoría social latinoamericana: La centralidad del marxismo. Coyoacán: El Caballito.

Fergusson, A. y Lanz, R. (2011). La Transformación Universitaria y la Relación Universidad-Estado-Mundo: UCAB.

Freire, P. (1994). Pedagogía del Oprimido. (2da edición). Argentina: Siglo XXI.

Freites, G. C. (2024). Comunidad de aprendizaje un espacio dialógico educativo en el contexto universitario. Revista Honoris Causa, 16(2), 145–155. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/476

Giroux, H. (1990). Los Profesores como Intelectuales: Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona-España: Editorial Paidós

González, H. (2008). La Educación Superior en la Revolución Bolivariana. Mimeo.

Gutiérrez, G. (1971). Teología de la liberación. Perspectivas. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Graffe. G. (2007). Las Políticas Públicas para el Desarrollo de la Educación Superior Venezolana 1989-2004, Revista Docencia Universitaria, VIII(1), Año 2007. SADPRO-UCV: Universidad Central de Venezuela.

Graffe, G. (2017). El desarrollo de la Educación Universitaria Durante los Gobiernos de la Revolución Bolivariana 1999-2015: la Construcción de un Sistema Paralelo, en La Educación Universitaria como nicho de reflexión: Experiencias, éxitos, dificultades y retos. Ediciones de la XIV Jornada de Investigación Educativa y V Congreso Internacional de Educación: Universidad Central de Venezuela

Grosfoguel, R. (2011). La descolonización del conocimiento: Diálogo crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociología descolonial de Boaventura de Sousa Santos. En Formas – Otras: Saber, nombrar, narrar, hacer.

Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela Nº 2.635, Extraordinaria. [Julio 07, 1980].

Marín, J. (2018). Desarrollo académico del personal docente y de investigación de la Universidad Central de Venezuela. Período 2007-2015. Areté: Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 4(7), 123-146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6833698

Morles, V. et al (2003). La Educación Superior En Venezuela. Informe 2002. Caracas: IESALC-UNESCO.

MPPES (2008). Resolución No. 2.963, Gaceta Oficial No. 38.930 del 14 de mayo de 2008.

Muro, X. (2014). Los Intereses Constitutivos del Currículo Tradicional, En: Revista Arbitrada Columnata. Edición Especial Postdoctorado No. 06. Caracas: Editorial Hormiguero.

Olivarez, J. (2021). La Transformación Universitaria Venezolana en el Siglo XXI. Desde Una Visión Pedagógica Liberadora. Tesis Doctoral para optar al Título de Doctor en Filosofía de la Universidad Católica Santa Rosa. Caracas.

Ramírez, T. y Graffe, G. (2010). Intentando saldar una deuda social: La inclusión en la educación superior venezolana. Tensiones y controversias. Fermentum. 20 (58), 261 – 288.

Rodríguez, M.G., Marín, J. y Sánchez, D. (2021). Praxis Pedagógica Universitaria: Una mirada en tiempos de pandemia. Revista ARA MACAO, 4(8). https://drive.google.com/file/d/13s6d4p39ZDndD2bXb8y3_6qmN5rrCeaD/view

Rodríguez, M.G. (2000). La práctica educativa de Paulo Freire: una visión compartida. http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/3800/2/FPF_PTPF_01_0519.pdf

Retamozo, M. (2007). Enrique Dussel: Hacia una Filosofía política de la Liberación. Notas en torno a “20 tesis de política”:Utopìa y Praxis Latinoamericana http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-52162007000100007&lng=es&nrm=iso

Scannone, J. (1982). La teología de la liberación. Caracterización, corrientes, etapas: Stromata.

Torrealba, Y. (2021). La Pedagogía Militar del Siglo XXI como elemento direccionador de la Praxis Docente Militar. Tesis Doctoral para optar al Título de Doctora en Ciencias Pedagógicas Militares de la Universidad Militar Bolivariana de Venezuela. Caracas.

Published

2025-12-08

How to Cite

Olivares Bejarano, J. (2025). Venezuelan university transformation in the 21st century: A liberating pedagogical vision. Revista Honoris Causa, 17(2), 5–20. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/720

Issue

Section

Scientific articles