Education for peace as a mechanism for citizen coexistence
Keywords:
education for peace, mechanisms for coexistence, citizen coexistence, school coexistence, education in ColombiaAbstract
The objective of this study was to describe peace education as an alternative for citizen coexistence in schools in Bogotá, Colombia. The methodology applied was descriptive projective, non-experimental and cross-sectional design; the study included a sample of 48 teachers and 78 students from educational institutions; an instrument of 48 items was elaborated and validated by experts. The results showed that the principles of peace education are equity, justice, tolerance, and respect. However, in educational institutions, the teaching of peace subject education is predominantly theoretical only; likewise, it was determined that the family, the social context, the educational system, and the individual students' disposition are the most significant factors for the processes of peace education to be effective and achieve a place in the mind and behavior of the citizens in formation. It is concluded that peace education is a tool for the healthy coexistence of students and citizens who will recognize and value their rights and their individual and social obligations, transforming lifestyles and constant practices of moral values.
Downloads
References
Acosta, S. (2022). La gamificación como herramienta pedagógica para el aprendizaje de la biología. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(5). 249-266. https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i5.036
Arias, F. (2019). Cómo hacer Tesis Doctoral y Trabajos de Grado. Investigación Científica y Tecnológica. Caracas: Episteme.
Aristóteles, A. (2019). Metaphysik: Ins Deutsche Übertrangen und eingeleitet Von Adolf Lasson. Berlín: Boer Verlag.
Añaños, F., Rivera, M., y Amaro, A. (2020). Fundamentos de la Cultura y Educación para de Paz como medio de inclusión social. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 22(35), 13-34. https://doi.org/10.19053/01227238.11916
Bedoya, A. (2019). Estrategias pedagógicas en la educación para la paz. Revista Anales, 1(377), 181-192. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/2553
Cardozo, A., Morales, A., y Martínez, P. (2020). Construcción de paz y ciudadanía en la educación secundaria y media en Colombia. Educação e Pesquisa, 46, 1-21 https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046214753
Carreño, M., y García, H. (2020). Estrategias para desarrollar la convivencia y la paz desde la educación. Revista Academia y Virtualidad. 13(2), 35-56. https://doi.org/10.18359/ravi.4501
Duarte, J., y Mendoza, A. (2021). Las escuelas como espacios para la construcción de la paz y la convivencia. Una propuesta posible con niños y niñas de primarias en México. Revista Innova Educación, 3(1), 94-119. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.005
Duque, N. (2021). Educación para una cultura de paz en el orden mundial posguerra fría. Revista Guillermo de Ockham, 19(2), 277-292. https://doi.org/10.21500/22563202.4086
Fierro, C., y Carbajal, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 9-27. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1486
Fuenmayor, A., y Acosta, S. (2015). Actitud de los estudiantes del quinto año de bachillerato hacia la investigación científica. Revista Multiciencias, 15(4), 444-451. https://www.redalyc.org/pdf/904/90448465011.pdf
Galaz, A., y Arancibia, M. (2021). El desafío de la formación ciudadana: Reflexiones a partir de una experiencia de acompañamiento escolar. Revista Brasileira de Educação, 26, 1-18. https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260004
Garcés, V. (2021). Educación ciudadana y convivencia democrática Entre las políticas educativas, la alfabetización escolar y el aprendizaje en la ciudad. Revista Folios, (53), 19-30. https://doi.org/10.17227/folios.53-12906
Gélvez, A., y Cárdenas, M. (2021). Formación para la Paz y la Convivencia: Mediación y la Transformación de los Conflictos Escolares. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 99-109. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.198
González, Á. (2021). El Perú y sus vecinos: fundamentos para una cultura de paz. Revista de Psicología (PUCP), 39(1), 383-435. http://dx.doi.org/10.18800/psico.202101.015
Hernández-Sampieri., R, y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamericana.
López, R., Avello, R., Palmero, E., Sánchez, S., y Quintana, M. (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2) 441-450. http://scielo.sld.cu/pdf/mil/v48s1/1561-3046-mil-48-s1-e390.pdf
Miló, O., Breijo, T., y Valle, C. M. (2019). La educación para la paz como competencia para la vida: Una mirada desde la labor del docente. Revista Científico Metodológica, (69),1-4. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n69/1992-8238-vrcm-69-e7.pdf
Monjarás, A., Bazán, A., Pacheco, Z., Rivera, J., Zamarripa, J., y Cuevas, C. (2019). Diseños de Investigación. Revista Educación y Salud, Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 8(15), 119-122. https://doi.org/10.29057/icsa.v8i15.4908
Piñeiro, E., y Diz, C. (2018). El trabajo de campo como abandono: una reflexión sobre la metodología de la observación participante. Revista colombiana de antropología, 54(1), 59-88. https://doi.org/10.22380/2539472x.383
Rojas, E. (2018). La cultura de paz y su importancia en el proceso de formación ciudadana en el contexto educativo colombiano. Varona. Revista Científico Metodológica, (66). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1992-82382018000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Ruiz, G., y Pérez, M. (2021). Conciliación, elemento de pacificación en el desarrollo de la cultura de paz en Colombia. Revista MSC Métodos de Solución de Conflictos, 1(1), 41-58. https://doi.org/10.29105/msc1.1-4
Toro, K., De Armas, T., y Romero, C. (2021). La cátedra de la paz como eje de desarrollo social de cara al posconflicto. Revista Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 355-370. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100355
UNESCO (2015). Cultura de Paz y No Violencia. UNESCO. https://es.unesco.org/themes/programas-construir-paz
Urbano, C., Villota, M., y Ramírez, L. (2021). Educación para la Paz, Convivencia Escolar y Resolución de Conflictos: Una revisión de programas de intervención. Revista Ciudad Paz-ando, 14(2), 32-48. https://doi.org/10.14483/2422278X.18217
Vargas, R. (2021). Educar para la paz: cambio individual y colectivo. Revista Observador del Conocimiento: Edición Especial, 140-150. https://doi.org/10.5281/zenodo.5209537
Vásquez, C. (2020). Enseñanzas y aprendizajes sobre la Cátedra de la paz en Colombia. Revista Educación y Educadores, 23(2), 221-239. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.4
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.