hem Supervision as an indicator of educational quality in the Latin American context
Keywords:
supervision, educational quality, document reviewAbstract
The objective of this study was to analyze supervision as an indicator quality in educational institutions in some Latin American countries, based on authors such as Salas (2025), Gil (2025), Valdez (2025), Ramírez (2007), Rodríguez-Castro (2024), Martínez et al. (2023), Bedoya et al. (2021), Olivo-Franco (2020), and Leiva-Guerrero (2019). This study is part of bibliographic documentary research, which includes the analysis of articles in scientific journals. Ten articles from Latin America were selected using the following databases: Google Scholar, SciELO, and Dialnet. The Atlas ti tool was used to analyze the articles and create a map with the most repeated words in them. It is concluded that supervision, understood as a systematic process of guidance, support, and evaluation, contributes to the continuous improvement of educational institutions. To strengthen the link between supervision and educational quality, it is necessary to adopt innovative approaches that integrate ongoing teacher training and the active participation of the entire educational community. This approach not only enhances students' academic achievement but also significantly contributes to educators' professional growth.
Downloads
References
Alvarado, P. y Núñez, C. (2018). La evaluación como referente de calidad educativa. El caso del municipio de Sopetran, Antioquia (Colombia). Revista Espacios, 39(15), 8. http://w.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p08.pdf.
Barba M, y Delgado, K. (2021). Gestión escolar y liderazgo del directivo: Aporte para la calidad educativa. Revista EDUCARE-UPEL-IPB,25(1), 284-309.
Bedoya, Y, Salinas, E, Palomino, E, & Sánchez, Y. (2021). Gestión pedagógica y calidad educativa en una universidad pública del Perú. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(17), 207–229. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.168.
Bernard, J y Goodyear, R (2018). Fundamentos de la supervisión clínica (6.ª ed.). Pearson.
Durlak, J & DuPre, E. (2008). Implementation Matters: A Review of Research on the Influence of Implementation on Program Outcomes and the Factors Affecting Implementation. American Journal of Community Psychology, (41), 237-350. http://dx.doi.org/10.1007/s10464-008-9165-0.
García, B. (2015). La supervisión educativa ¿víctima o excluida de las políticas públicas. UPEL, 12(1), 118-139.
Gil, N. (2025). Aspectos de la profesionalidad de la supervisión escolar, en la Nueva Escuela Mexicana. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 6(1), 397–407. https://doi.org/10.56712/latam.v6i1.3346.
Gil, N. (2025). Retos de la Nueva Profesionalidad en la Supervisión Escolar en el contexto de la Nueva Escuela Mexicana. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica, 5(1), 980–993. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v5i1.894.
Glickman, C, Gordon, S & Ross-Gordon, J. (2018). Supervision and instructional leadership: A developmental approach. New York, NY: Pearson.
Guachica, C. (2020). Desempeño docente y calidad educativa, en la Unidad Educativa República del Ecuador, 2018. Ciencia y educación Revista Científica, 1(1), 44-55. http://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/4.
Hargreaves, A. & Fullan, M. (2014). Capital profesional. Ediciones Morata.
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ta. ed.). México: McGraw Hill Interamericana Editores S.A.
Jaramillo, Y. (2020). Liderazgo pedagógico y calidad educativa de la escuela de educación básica Sulima García Valarezo de la Ciudad de Machala – 2018. Ciencia y educación Revista Científica, 1(9), 28-38. http://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/44.
Leiva-Guerrero, M y Vásquez, C. (2019). Liderazgo pedagógico: de la supervisión al acompañamiento docente. Revista Calidad en la Educación, (51). https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/635.
Martínez, H, Sánchez-Morales, J y Sierra, J (2023). “El perfeccionamiento del asesoramiento en la inspección escolar, una vía para mejorar la gestión escolar” https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3353.
Olivo-Franco, J. (2020). Modelo de supervisión educativa para dinamizar instituciones educativas hacia una educación de calidad. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 4(15), 169–180. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i15.107.
Pascagaza, E. (2019). La supervisión educativa en el contexto de los sistemas educativos latinoamericanos. Revista Signos, 40(1). http://univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/2089.
Puche, D., y Peña, M. A. (2025). El rol del supervisor educativo en el siglo XXI. Revista Dialogus, 1(15), 102–121. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i15.1640.
Ramírez, L. (2007). Informe sobre supervisión educativa en Paraguay. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España. https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/270/237.
Rodríguez-Castro, F. (2024). El acompañamiento pedagógico como estrategia de supervisión y apoyo docente para el sistema educativo de Puerto Rico. Revista latinoamericana de estudios educativos, 54(3). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-878X2024000300095&lang=es.
Salas, R. (2025). La supervisión educativa como gerencia postconvencional: un enfoque heterárquico y autotélico. Perspectivas, 13(25), 27–41. https://doi.org/10.5281/zenodo.14763347.
Soler, E. (2015). Decálogo de las Competencias Profesionales del Inspector de Educación. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(4), 149-160. ISSN: 1 696-471.
Urdaneta, D., Nava, N., Yedra, F., Garcés, M., Valles, M.., & del Valle, D. (2018). Perfil del directivo como responsable de la supervisión educativa. Revista Panorama, 12(23). https://www.academia.edu/download/59412755/1200-3501-1-PB20190527-18716-18il2s3.pdf.
Urdaneta, E. G. (2021). Un modelo de supervisión educativa. Laurus, 13(25), 11-35.
Valdez, J. (2025). La supervisión escolar y la evaluación de la calidad educativa en el marco del objetivo 4 para el desarrollo sostenible de la agenda 2030: desafíos y propuestas. Gestión De La Educación, 11(1).https://doi.org/10.15517/rge.v11i1.60745.
Velazco, B. (2020). El Supervisor Educativo como gestor de instituciones de la educación media de la ciudad de Pilar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 1427-1443. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.16.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Deinny José Puche Villalobos, Cruz Larez, Miriam Burguillos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















