Modelo de gestión por resultado para el desempeño organizacional en las empresas distribuidoras de suministros del estado Sucre
Keywords:
management model, management by results, organizational performanceAbstract
This research was based on generating a results-based management model for organizational performance in supply distribution companies in the State of Sucre; It was approached under the quantitative approach, from the positivist paradigm, framed in a realistic ontology, with a population made up of forty (40) people distributed among managers and employees belonging to the supply distribution sector, to whom a questionnaire-type instrument was applied with response alternatives, made up of thirty-four (34) items, meeting the validity and reliability requirements through Cronbach's Alpha weighting coefficient. The analysis of the results was carried out through statistical techniques of normal and percentage distribution, which determined the need for a management model by results, as well as the current situation of the actors in charge of organizational performance in the companies under study. The conclusions of the study were elaborated emphasizing that the management model by generated result allows to improve in an effective and efficient way the management processes and activities, as well as to include the bases to raise the organizational performance.
Downloads
References
Arias, F. (2006). El proyecto de investigación científica. Introducción a la metodología científica (5 ed.). Caracas: Episteme.
Carranza, D. (2013). Modelo de gestión de la calidad para el servicio en actividades físicas o deportivas. http://eprints.uanl.mx/12021/1/MODELO%20DE%20GESTION%20ACTIVIDADES%20FISICAS%20Y%20DEPORTIVAS.pdf
Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo, CLAD. (2007). Modelo abierto de gestión para resultados en el sector público. Revista del CLAD, Reforma y Democracia, (39), 149 – 210.Caracas: Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/3575/357533693007.pdf
De La Torre, S. (2016). El modelo de gestión del gobierno provincial y su incidencia en el desempeño institucional, estudio de caso del gobierno autónomo descentralizado provincial de Imbabura. Tesis de maestría Instituto de los Altos Estudios, Universidad de posgrados del Estado, Quito, Ecuador. http://repositorio.iaen.edu.ec/handle/24000/3872
Drucker, P. (1999). Los Desafíos de la Gerencia para el Siglo XXI. Bogotá: Norma.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. ed.). México: MC Graw Hill.
Lusthaus, C., Adrien, M., Anderson, G., Carden, F. y Montalván, G. (2002). Evaluación organizacional. Marco para mejorar el desempeño. Editorial Banco Interamericano de Desarrollo, Canadá.
Makón, M. (2000). El modelo de gestión por resultados en los organismos de la Administración Pública nacional. http://www.top.org.ar/ecgp/FullText/000000/MAKON,%20Marcos%20-%20El%20modelo%20de%20gestin%20por%20resultados.pdf
Salas, A. (2019). La gerencia pública centrada en la satisfacción laboral y el compromiso organizacional.Tesis doctoral no publicada. Universidad Yacambú, Venezuela.
Tolentino, M. (2016). Factores determinantes de desempeño organizacional y satisfacción validados con directivos confesionales. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Montemorelos, Nuevo León, México. http://dspace.biblioteca.um.edu.mx/xmlui/handle/20.500.11972/199
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.