Relationship between politics, the state and life education

Authors

Keywords:

policy, State, education, life

Abstract

The purpose of this essay is to show a theoretical and practical approach to the categories of thought around: politics, understood as a public thing, the state and education for life. I have relied on the ideas of some authors who have tried to develop these conceptions and, also, on legal regulations in force in Venezuela. In this sense, I assume the ideas about politics and the public thing as understood by Enrique Dussel when he speaks of a conglomerate of intersubjective subjects related in the diverse structures of power. Therefore, I will support the state category with Rousseau's conception that interprets it as a social pact of peaceful coexistence; developed by the conception of social, democratic, state of law and justice proposed by the Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela. Finalizing with the conception of popular and quality education bequeathed by the master Simón Rodríguez. Therefore, we seek to present the role of institutions and public policies in the consolidation of an educational approach that trains for life, integral liberation, where schools and universities assume learning by doing, learning to learn without uprooting from their environment.

Keywords: Policy, State, Education, Life

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustín Gregorio Riera Suárez, Universidad Yacambú. Cabudare, Venezuela

Lcdo. en Filosofía. Especialista en Filosofía. MSC. en Gerencia Educacional. Doctorando en Ciencias de la Educación. Jefe de investigación y pasantía de la facultad de humanidades, Universidad Yacambú.

References

Aguilera, A. y Clavijo, A. (2021). Simón Rodríguez: Educación para la emancipación. Revista Colombiana de Educación 1(81) http://dx.doi.org/10.17227/rce.num81-10792

Brewer-Carías, A. (2016). Sobre dimensión social de la actividad administrativa y el estado social en Venezuela. https://allanbrewercarias.com/wp-content/uploads/2017/02/I-1-1129.-Brewer.-SOBRE-DIMENSI%C3%93N-SOCIAL-DE-LA-ACTIVIDAD-ADMINISTRATIVA-Y-EL-ESTADO-SOCIAL-EN-VENEZUELA.pdf

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999).

Dussel, E. (2006). 20 Tesis de Política. https://enriquedussel.com/txt/Textos_Libros/56.20_Tesis_de_politica.pdf

Evangelio de San Mateo. Biblia de Jerusalén. Mateo capitulo 22 y 21 Biblia de Jerusalen - BIBLIATODO

Friere, P. (1971). Canción Obvia. Ginebra. http://cancionesfilosofia.blogspot.com/2010/01/paulo-freire-cancion-obvia.html

Gallo, C. (2021). El programa filosófico-político de Rousseau: el vínculo teórico entre el Discurso sobre los orígenes y fundamentos de la desigualdad entre los hombres y El contrato social. Areté 33(1). Lima ene./jun. http://dx.doi.org/10.18800/arete.202101.005

Juan Pablo II (1995). Carta Encíclica El Evangelio de la Vida. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/es/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae.html

Mobilia, E. (2008). Ideas educativas de Arturo Uslar Pietri. Una Visión desde la Ley de Educación de 1940. https://www.researchgate.net/publication/354961162_Ideas_educativas_de_Arturo_Uslar_Pietri_Una_vision_desde_la_ley_de_educacion_de_1940

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. (Traducción de A. Rota. Bogotá). UNESCO. París.

Plan de la Patria 2019-2025. Primer objetivo: la consolidación de la educación pública, gratuita y de calidad. http://www.mpppst.gob.ve/mpppstweb/index.php/2019/01/15/conozca-los-objetivos-incluidos-en-el-plan-de-patria-para-el-2019-2025//

Romero, J. (2019). Concepto e Implicaciones del Estado Social de Derecho y de Justicia en Venezuela. Vitrina Legal. https://www.researchgate.net/publication/343726322_Concepto_e_Implicaciones_del_Estado_Social_de_Derecho_y_de_Justicia_en_Venezuela

Simón Rodríguez (1975). Luces y Virtudes Sociales. Obras Completas, Vol. 2. Caracas: Editorial Art.

Weber, M. (1919). La Ciencia como Profesión. La Política como Profesión. https://ia600804.us.archive.org/1/items/MaxWeberLAPOLTICACOMOPROFESIIN/Max%20Weber%20-LA%20POL%C3%8DTICA%20COMO%20PROFESI%C3%93N-.pdf

Published

2024-06-27

How to Cite

Riera Suárez, A. G. (2024). Relationship between politics, the state and life education. Revista Honoris Causa, 16(1), 184–195. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/413

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.