Emotional intelligence in the academic management of undergraduate teachers in the Faculty of Dentistry from the University of Carabobo

Authors

Keywords:

emotional intelligence, academic management, teaching skills

Abstract

Emotional intelligence develops throughout existence, it facilitates the coherence and integration of the subject with their environment; As an integral part of the individual, it is an indispensable tool for the efficient performance of academic management. In this sense, the performance of the university professor qualifies academic management with pedagogical skills, which are applied according to the particularities of each course that seek to positively impact the student. This range of emotional intelligence skills in the pedagogical and personal competencies of the classroom teacher are manifested in academic management for the benefit of students and society. Aresearch is then presented that aimed to analyze emotional intelligence in the academic management of undergraduate teachers at the Faculty of Dentistry of the University of Carabobo. Framed in the positivist paradigm with a quantitative and descriptive approach. It was a non-experimental transectional study, with a population of thirty-five (35) teachers from the undergraduate area of ​​said faculty. The analysis of the data with descriptive statistics allowed us to conclude weakness in the majority of teachers, in terms of intra- and interpersonal emotional intelligence skills; which limits academic management in terms of pedagogical skills of commitment and innovation, as well as personal skills to communication and conflict management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aburto, P. (2020), El rol del profesor universitario en el siglo XXI, ¿es necesario de cambios en su actuación como docente-tutor-investigador? Revista de la UNAN-Managua, Extensión Universitaria,3(2), 1:59-72. https://camjol.info/index.php/recoso/article/view/13433

Bello, E. (2023). ¿Qué es la Inteligencia Emocional según Goleman? https://www.iebschool.com/blog/liderazgo-inteligencia-emocional-coach-management/

Garbanzo, G. y Romero, F. (2013). Desafíos y problemáticas de la gestión universitaria en el sistema de la educación superior pública, aspectos a considerar en la región centroamericana. Revista Gestão Universitária na América Latina – GUAL, 6(2), 231-258. https://www.redalyc.org/pdf/3193/319327519013.pdf

Goleman, D. (2002). La práctica de la Inteligencia Emocional. Buenos Aires: Javier Vergara.

Gómez, J., Bazurto, J., Saldarriaga, K. y Tarazona, A. (2022). Gestión académica resiliente: Estrategias para el contexto universitario. REV VENEZ GERENC., 27(97), 11-8. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/37519

Hernández, N. (2019). Los jóvenes universitarios de ingeniería y su percepción sobre las competencias blandas.Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 768-791. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672019000100768

Hernández, R.; Fernández C., Baptista L. (2006). Metodología de la Investigación. México: Mc. Graw Hill. Interamericana

Izquierdo, A. (2021). Modelo de gestión académica para optimizar las competencias pedagógicas digitales en docentes universitarios. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 4(8), 482-501. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8976644

Lovato, S., Ordoñez, M., Coronel, V. y Bermúdez, C. (2020). Relación de la gestión del conocimiento con la gestión académica de las universidades. Revista Investigación y Negocios, 13(22), 118-126. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2521-27372020000200012

Moreno, G. y Pineda, R. (2018). Cultura Organizacional y Desempeño Docente en Instituciones Públicas de Educación Superior. Revista Economía y Negocios, 12(2): 32-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8489724

O´Conor, N. (1999): Desarrollo de la Inteligencia. México: Alfaomega.

Pico, I. (2019). ¿Qué es la Inteligencia Emocional?. https://psicopico.com/la-inteligencia-emocional-definicion-historica/

Surco, D. (2018). Gestión Académica y Desempeño Docente, según los estudiantes de una universidad privada en Lima, Perú. Revista Industrial Data, 21(1). https://www.redalyc.org/journal/816/81658059012/html/

Teixeira, J. (2024). Educación universitaria, un sector en crisis y pocos recursos. https://www.analitica.com/actualidad/actualidad-nacional/educacion/educacion-universitaria-un-sector-en-crisis-y-pocos-recursos/

Universidad de Carabobo (s/f). Reseña. http://www.uc.edu.ve/facul_odontologia.php

Universidad Estatal a Distancia (2016). Visualizando la figura: gestión académica de la UNED. Pedagogía Universitaria para la Educación a distancia, Costa Rica. http://repositorio.uned.ac.cr/multimedias/pedagogia_universitaria/paginas_unidad3/concepto_gestion.html

Viveros, S. y Sánchez, L. (2018). La gestión académica. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n5/2218-3620-rus-10-05-424.pdf

Published

2024-12-06

How to Cite

Isler Lopez, L. (2024). Emotional intelligence in the academic management of undergraduate teachers in the Faculty of Dentistry from the University of Carabobo. Revista Honoris Causa, 16(2), 5–21. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/494

Issue

Section

Scientific articles