Use of technological tools in university education for the construction of knowledge
Keywords:
technological tools, university education, knowledge construction, national training programAbstract
The present article contains an extract from research conducted with the purpose of reflecting on the use of technological tools in university education for knowledge construction within the National Training Program in Informatics in Mene Grande. The study employed a qualitative methodology with an ethnographic approach, utilizing observation, in-depth interviews, and an observation guide as data collection techniques and instruments. The key informants were five faculty members from the aforementioned program. Findings indicated a resistance to change among some professors when establishing work guidelines that integrate technological tools. They argue that students use these tools primarily for maintaining contact regarding certain disciplinary aspects of the course, even when not attending class, allowing them to follow their learning pace despite being away from the university campus. Consequently, these faculty members continue developing classroom activities traditionally, as they only consider the technological tools as support for assigning activities. nowledge construction is the result of an individual reinterpretation of curricular contents, enabling the contextualization of knowledge and its application to the work reality. This process develops a problem-solving skill, offering novel solutions to real situations.
Downloads
References
Bartolomé, F. (2021) Nuevas tecnologías en el aula. Enseñar y aprender en la sociedad del conocimiento. Bogotá: Fundación Colombia Educa
Beltrán, E. (2022) Cómo mejorar las competencias docentes. Barcelona (España): Editorial Grao
Beltrán, J. (2023) Cómo mejorar el aprendizaje. Barcelona (España): Editorial Graó
Boekaerts, M. (2022) Aprendizaje autorregulado en la cognición y motivación. Barcelona (España): Editorial Ariel Educación
Buendía, L. (2022) Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: Editorial Mc Graw Hill
Cabero, J. (2022) Herramientas de comunicación en el aprendizaje mezclado. Barcelona (España): Editorial Gedisa
Castaño, C. (2023) Aclarando lo que es la Web 2.0. Bogotá: Editorial Eduteka
Cladera, R. (2022) Web 2.0 y educación. Madrid: Huerga y Fierro Editores
Díaz, V. (2023) Construcción del saber pedagógico. Caracas: Fondo Editorial UPEL
Driver, L. (2021) Aprendizaje constructivista. Madrid: Editorial La Muralla
Espinosa, R. (2023) Uso de las TIC, TAC, TEP. Madrid: Editorial Santillana
Fuentes, C. (2022) Tecnologías de aprendizaje/conocimiento para optimar la construcción de saberes en la educación universitaria. Doctorado en Educación. Cabimas: Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt
Hederich, C. (2023) Estilo cognitivo en la dimensión dependencia-independencia de campo. Influencias culturales e implicaciones para la educación. Bogotá: Ediciones Universidad Pedagógica Nacional
Honey, P. y Munford, A. (2021) Usando nuestros estilos de aprendizaje. Madrid: Ediciones Morata
Kolb, D. (2023) Aprendizaje experiencial. México: Editorial Trillas
Labrador, J. y Abreu, M. (2022) Metodologías activas. Valencia (España): Universidad Politécnica
Martínez M. (2022) El paradigma emergente. Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. México: Editorial Trillas
Mendoza, L. (2023) Psicología del aprendizaje virtual. Madrid: Ediciones Gumilla
Monereo, F. (2021) Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona (España): Editorial Graó
Moreira, M. (2022) Introducción a la tecnología educativa. Madrid: Editorial Pompeyo
Orantes, R. (2023) Pedagogía y didáctica. Madrid: Editorial Narcea
Ortega, J. y Gacitúa, M. (2021) Organización de programas de enseñanza virtual. Granada (España): Grupo Editorial Universitario
Osorio, D. (2022) La integración de las TIC en educación. Barcelona (España). Editorial Ariel. Educación
Osuna, A. (2022) Aprender en la Web 2.0. Madrid: Editorial Planeta
Porlan, R. (2022) Formación del profesorado en educación superior. Madrid: Editorial Síntesis
Rivero, G. (2022) Educación en la red. Madrid: Editorial Gumilla
Sánchez, I. (2022) Estrategias de mediación andragógica del docente universitario para fortalecer la construcción de conocimientos. Doctorado en Educación. Cabimas: Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt
Sánchez, M. (2024) Gestión de las herramientas tecnológicas como potenciadoras del aprendizaje significativo en la educación universitaria. Doctorado en Educación. Cabimas: Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt
Sierra, N. (2023) Formación docente para el uso de las TICs en el sistema de libre escolaridad de la Zona Educativa Táchira. Maestría Educación Abierta y a Distancia. San Cristóbal: Universidad Nacional Abierta
Suárez, J. (2022) Tecnología de información y comunicación y formación permanente del docente de educación media general. Doctorado en Educación. Barquisimeto: Universidad Pedagógica Experimental Libertador
Torp, M. (2021) Competencias básicas de la enseñanza universitaria. Madrid: Editorial Síntesis
Universidad Autónoma Metropolitana de Iztapalapa (2023) Pedagogía para formadores. México: Autor
Valbuena, R. (2022) Evaluación de los aprendizajes. Bogotá: Editorial Ecoe
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Castillo, Msc. Yuli Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















