Use of technological tools in university education for the construction of knowledge

Authors

Keywords:

technological tools, university education, knowledge construction, national training program

Abstract

The present article contains an extract from research conducted with the purpose of reflecting on the use of technological tools in university education for knowledge construction within the National Training Program in Informatics in Mene Grande. The study employed a qualitative methodology with an ethnographic approach, utilizing observation, in-depth interviews, and an observation guide as data collection techniques and instruments. The key informants were five faculty members from the aforementioned program. Findings indicated a resistance to change among some professors when establishing work guidelines that integrate technological tools. They argue that students use these tools primarily for maintaining contact regarding certain disciplinary aspects of the course, even when not attending class, allowing them to follow their learning pace despite being away from the university campus. Consequently, these faculty members continue developing classroom activities traditionally, as they only consider the technological tools as support for assigning activities. nowledge construction is the result of an individual reinterpretation of curricular contents, enabling the contextualization of knowledge and its application to the work reality. This process develops a problem-solving skill, offering novel solutions to real situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Ramón Castillo Caseres, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

TSU en Informatica. Ingeniero de Sistema. MSc. en Educacion Superior. Doctorante en Educacion. Profesor en la UNERMB sede San Pedro.

Yuli Mercedes Rodríguez Rodríguez, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

Lcda. en Educación. Ingeniera en agralimentación. MSc. en Educacion Superior. Doctorante en Educacion. Profesora en la UNERMB sede San Pedro.

References

Bartolomé, F. (2021) Nuevas tecnologías en el aula. Enseñar y aprender en la sociedad del conocimiento. Bogotá: Fundación Colombia Educa

Beltrán, E. (2022) Cómo mejorar las competencias docentes. Barcelona (España): Editorial Grao

Beltrán, J. (2023) Cómo mejorar el aprendizaje. Barcelona (España): Editorial Graó

Boekaerts, M. (2022) Aprendizaje autorregulado en la cognición y motivación. Barcelona (España): Editorial Ariel Educación

Buendía, L. (2022) Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: Editorial Mc Graw Hill

Cabero, J. (2022) Herramientas de comunicación en el aprendizaje mezclado. Barcelona (España): Editorial Gedisa

Castaño, C. (2023) Aclarando lo que es la Web 2.0. Bogotá: Editorial Eduteka

Cladera, R. (2022) Web 2.0 y educación. Madrid: Huerga y Fierro Editores

Díaz, V. (2023) Construcción del saber pedagógico. Caracas: Fondo Editorial UPEL

Driver, L. (2021) Aprendizaje constructivista. Madrid: Editorial La Muralla

Espinosa, R. (2023) Uso de las TIC, TAC, TEP. Madrid: Editorial Santillana

Fuentes, C. (2022) Tecnologías de aprendizaje/conocimiento para optimar la construcción de saberes en la educación universitaria. Doctorado en Educación. Cabimas: Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

Hederich, C. (2023) Estilo cognitivo en la dimensión dependencia-independencia de campo. Influencias culturales e implicaciones para la educación. Bogotá: Ediciones Universidad Pedagógica Nacional

Honey, P. y Munford, A. (2021) Usando nuestros estilos de aprendizaje. Madrid: Ediciones Morata

Kolb, D. (2023) Aprendizaje experiencial. México: Editorial Trillas

Labrador, J. y Abreu, M. (2022) Metodologías activas. Valencia (España): Universidad Politécnica

Martínez M. (2022) El paradigma emergente. Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. México: Editorial Trillas

Mendoza, L. (2023) Psicología del aprendizaje virtual. Madrid: Ediciones Gumilla

Monereo, F. (2021) Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona (España): Editorial Graó

Moreira, M. (2022) Introducción a la tecnología educativa. Madrid: Editorial Pompeyo

Orantes, R. (2023) Pedagogía y didáctica. Madrid: Editorial Narcea

Ortega, J. y Gacitúa, M. (2021) Organización de programas de enseñanza virtual. Granada (España): Grupo Editorial Universitario

Osorio, D. (2022) La integración de las TIC en educación. Barcelona (España). Editorial Ariel. Educación

Osuna, A. (2022) Aprender en la Web 2.0. Madrid: Editorial Planeta

Porlan, R. (2022) Formación del profesorado en educación superior. Madrid: Editorial Síntesis

Rivero, G. (2022) Educación en la red. Madrid: Editorial Gumilla

Sánchez, I. (2022) Estrategias de mediación andragógica del docente universitario para fortalecer la construcción de conocimientos. Doctorado en Educación. Cabimas: Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

Sánchez, M. (2024) Gestión de las herramientas tecnológicas como potenciadoras del aprendizaje significativo en la educación universitaria. Doctorado en Educación. Cabimas: Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

Sierra, N. (2023) Formación docente para el uso de las TICs en el sistema de libre escolaridad de la Zona Educativa Táchira. Maestría Educación Abierta y a Distancia. San Cristóbal: Universidad Nacional Abierta

Suárez, J. (2022) Tecnología de información y comunicación y formación permanente del docente de educación media general. Doctorado en Educación. Barquisimeto: Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Torp, M. (2021) Competencias básicas de la enseñanza universitaria. Madrid: Editorial Síntesis

Universidad Autónoma Metropolitana de Iztapalapa (2023) Pedagogía para formadores. México: Autor

Valbuena, R. (2022) Evaluación de los aprendizajes. Bogotá: Editorial Ecoe

Published

2025-12-10

How to Cite

Castillo Caseres, C. R., & Rodríguez Rodríguez, Y. M. (2025). Use of technological tools in university education for the construction of knowledge. Revista Honoris Causa, 17(2), 255–280. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/640

Issue

Section

Scientific articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.