Use of information and communication technologies for the quality of teaching management

Authors

Keywords:

use of ICT, quality, teaching management

Abstract

The adaptability of instruments and tools within the educational process is outlined with the purpose of directing and carrying out innovative actions that raise educational quality towards the achievement of training purposes. From there, the general objective of the research was to analyze the use of information and communication technologies for the quality of teaching management at the Pedro Luis Calero Municipal School, province of Pichincha, Quito canton, Ecuador. It assumed the positivist paradigm, quantitative approach, in a field study, descriptive, non-experimental and transversal level. The population was made up of fifteen (15) classroom teachers. The survey was used as a technique and as an instrument a questionnaire of twenty-four (24) items with response alternatives always, almost always, sometimes, almost never and never, validated in its content by the judgment of experts and with high reliability with the method. Cronbach's Alpha internal consistency, and descriptive statistics were used to analyze the data. From there, it was concluded that teaching management does not reach quality standards, it does not use ICT, which is limiting to achieve various indicators in this scenario. Teacher training is recommended to managers for the continuous improvement of pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vicente Leonardo Sornoza Mendoza, Estudiante UNY

Ingeniero en Diseño Gráfico. MSc. en Gerencia Educacional. Doctorante en Gerencia. Asesor docente en el ejercicio libre de su profesión.

References

Bernal, C. (2017). Metodología de Investigación. (2ª ed.). Bogotá: 3R.

Castro, A. y Loor, J. (2021). Aplicación de metodologías activas en el uso de las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje de los docentes Bachillerato Técnico de la Unidad Educativa “Avanzando al Futuro” de la ciudad y provincia de Esmeraldas. https://repositorio.puce.edu.ec/items/fdf2ab2c-d636-422a-9d2d-0c0c708833c8

Constitución de la República de Ecuador (2008). Registro Oficial 449, Octubre 20. 2008.

Cuello, N. y Solano, I. (2021). Uso de las tic como herramienta de aprendizaje en tiempos de aislamiento social. Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/8246/Uso%20de%20las%20tic%20como%20herramienta%20de%20aprendizaje%20en%20tiempos%20de%20aislamiento%20social.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García-Bullé, S. (2021). ¿Qué es el aprendizaje activo?. https://observatorio.tec.mx/edu-news/aprendizaje-activo

Granda, L., Espinoza, E. y Mayon, E. (2019). Las TIC como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Guzmán, J. (s/f). Gestión docente. https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/442/440#:~:text=Este%20tipo%20de%20gesti%C3%B3n%20se,la%20superaci%C3%B3n%20de%

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Martín, A. (2021). Las principales herramientas y recursos TIC para profesores. https://www.afoe.org/principales-herramientas-recursos-tic/

Ministerio de Educación de Ecuador (2014). Desarrollo profesional. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/8.3-SUBSECRETARIA-DE-DESARROLLO-PROFESIONAL-EDUCATIVO.pdf

Ministerio de Educación de Ecuador. (2020). Evaluación educativa-información. https://educacion.gob.ec/evaluacion-educativa-informacion/

Ministerio de Educación. (2012). Estándares de calidad. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/03/estandares_2012.pdf

Ministerio de Educación de Ecuador (2017). Manual para la implementación de estándares de calidad. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/12/Manual-para-la-implementacion-de-los-estandares-de-calidad-educativa.pdf

Rivera, J. (2022). Gestión del docente de aula en la enseñanza virtual de la asignatura química en el décimo año de la Institución Educativa José Antonio Eguiguren - La Salle, ciudad de Loja, Ecuador. https://biblioteca.uny.edu.ve/Bonline/TG/TGM_MGE_1410.pdf?v=1801955325 Universidad Yacambú. Venezuela.

Rodríguez, C., Saavedra, R. y Castillo, V. (2015). Expectativa, Cobertura y Dominio Curricular: Percepciones del profesorado en la enseñanza de la Matemática. https://ve.scielo.org/pdf/pdg/v36n2/art09.pdf

Saldarriaga, R. (2015). La gestión administrativa y el clima organizacional en la Dirección Regional de Salud de Lima. Perú: Universidad César Vallejo https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/143312

Sánchez, E. (2007). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) desde una perspectiva social. Revista Electrónica Educare, vol. XII, 2008. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114584020.pdf

Published

2025-06-25

How to Cite

Sornoza Mendoza, V. L. (2025). Use of information and communication technologies for the quality of teaching management . Revista Honoris Causa, 17(1), 82–98. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/496

Issue

Section

Scientific articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.